eerste week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Josine Oost - WaarBenJij.nu eerste week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Josine Oost - WaarBenJij.nu

eerste week Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Josine

31 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, National Park

Hi,

Het is een poos geleden, maar dan nu eindelijk weer een blog en nu vanuit het mooie New Zealand.
Afgelopen dinsdag avond was mijn laatste avond in Bondi en omdat sommige de nachos die ik afgelopen maanden af en toe maakte erg lekker vonden heb ik die avond dat gemaakt voor zon 8 mensen. Dit was erg leuk om te doen en ze vonden het allemaal erg lekker.
Hierna op tijd naar bed gegaan want de volgende dag vloog ik naar Auckland toe. Woensdagochtend opgehaald door een shuttle bus en toch wel met een brok in me keel en waterige ogen het vliegtuig in gestapt.
Woensdag eind van de middag aangekomen in het hostel en toen even Auckland te voet bekeken en wat eten gekocht (noodles ;) ) .
De volgende ochtend werd ik samen met een groep opgehaald bij het hostel door een bus om mijn reis door New Zealand te beginnen. We reden naar de plaats Raglan waar onze eerste overnachting was en daar is een goede surfspot voor de surfers in de groep en ook konden de anderen met de bus chauffeuse naar een waterval toe. Voor in de avond stond een gezamenlijke maaltijd bij een vis zaak gepland waar we fish and chips hebben gegeten, zodat we elkaar een beetje leren kennen.
Op vrijdagochtend ging de wekker weer vroeg en gingen we op weg naar grotten waar glowworms zijn, daar ben ik met een donut door de grotten gedreven en ermee van een 2m waterval afgesprongen wat nu erg gaaf klinkt maar toen wel even eng was.
Daarna toen iedereen terug was van hun toer zijn we naar de Maori stam gereden waar we werden welkom geheten door middel van een gebed in hun taal en een zang en dans stuk ook weer in hun eigen taal. Het gedeelte van de mannen kun je zien als je rugby kijkt.
Hierna moesten de mannen en vrouwen apart dat stuk oefenen en aan elkaar laten zien.
Savonds was het een gezamenlijk dinner in hun keuken gebouw. Hierna was het de bedden klaar maken, we sliepen met zijn allen op een matras in een gezamenlijk gebouw op de grond. En na wat gepraat te hebben met de mensen van de stam heb ik mijn ogen dicht gedaan na deze lange en leuke dag.

Zaterdagochtend was het weer vroeg uit de veren om alles op te ruimen, te ontbijten en dan weer een terug de bus in. Nu op weg rotorua om te gaan raften/ hells gate/ hobbiton of een wandeling in de city te maken. Hells gate was een wandeling door slapende vulkanen wat erg stonk en hobbiton is een wandeling door lord of the rings set. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het raften want ik hoorde dat we daarmee van een 7m hoge waterval zouden springen. En aangezien ik toch wel van actie houdt was het niet een moeilijke keus.
Aangekomen bij het raften kregen we beschermende kleding aan. We hebben de rivier gezegend en gebeden dat we het zouden overleven. Hierna met 1 instructor en 5( incl mezelf) andere de boot ingegaan.
De rivier was erg wild en na twee oefen watervallen van één en twee meter was het tijd voor diegene van zeven meter. Hier begon ik het toch wel even eng te vinden, maar ik wilde niet de walk of shame doen. Na nog een gebed en wat uitleg zijn we naar beneden gegaan en wat was dit gaaf!! We bleven als langste van de drie boten onder water maar toen we boven kwamen en allemaal nog in de boot en niet omgekieperd hebben we toch wel even geschreeuwd van blijdschap. Hierna gingen we de rivier verder volgen en op een gegeven moment mochten we de boot uit om te zwemmen en een kleine stroom versnelling naar beneden te volgen. Hier begon ik toch wel even in paniek te raken want ik was erg bang om te verdrinken (ik droeg een life jacket maar toch). Een van mijn boot maten zag dit en die is bij mij in de buurt gebleven waar ik erg blij mee was. Onderaan moesten we in de stroming naar de boot zwemmen maar omdat mijn helm half voor mijn ogen zat zag ik het niet goed en moest de instructor toch even haar reddings touw naar mij toe gooien. Hierna nog een klein stukje geraft en toen zat het erop helaas.

Nadat iedereen terug was van zijn of haar activiteit zijn we weer de bus ingestapt onderweg naar Lake enuvinha voor de tweede culturele nacht bij een andere Maori stam. Hier aangekomen hebben we traditioneel gekookt door middel van het eten in de grond te koken( hongi) voor 2,5 uur( dit was overdekt met hete stenen, doeken en zand. Vlees eerst en daarna de aardappels en groente. Tijdens het koken heb ik met een soort van riet een armband gevlochten.
Nadat het eten klaar was hebben we met zijn allen van een buffet gegeten. Nadat we klaar waren kregen we te horen dat de overblijfselen op doordeweekse dagen als lunch naar de scholen gingen ( niet alle ouders hebben het geld ervoor) en in de weekenden ging het naar de ouderen toe( deze hadden de stam opgericht en de mensen groot gebracht). Ook hadden de kinderen vorig jaar brieven geschreven naar de organisatie waar ik mee reis ( Stray) om ons allemaal te bedanken want dankzij ons kregen ze dat. Deze brieven en het verhaal raakte me toch wel een beetje.
In de avond hebben we met zijn alle wat gedronken aan de bar die ze hadden.

Zondag zijn we naar Lake Taupo gereden om een tussenstop te maken bij een heet water riviertje ( slapende vulkaan) waar sommige hebben gezwommen om vervolgens de weg te vervolgen. In deze plaats hebben we wat rond gelopen, dit is overigens het grootste meer van New Zealand.
Na de middag zijn we gereden naar Bleu duck station in de middle of no where gereden omgeven bij bergen, bos en rivieren. Hier in de avond gezellig gekookt met een meid uit de bus en daarna zijn we met zijn allen bij de openhaard gaan zitten en drinken. Ook op tijd naar bed gegaan want ik was erg moe.
Maandagochtend heb ik met een groep ervaren ruiters een rit van drie uur gemaakt heuvels op en af en in galop. Mij werd aan het begin verteld door de instructeur dat dit zijn favoriete werkpaard is. Toen dacht ik al van ja dan moet die wel snel zijn. En met het eerste stuk galopperen kreeg ik mijn gelijk maar gelukkig was deze weer makkelijk kalm te krijgen. Het was echt een geweldige rit.
De rest van de dag rustig aangedaan en een beetje rond gehangen op de boerderij.

Dinsdagochtend om vijf uur ging de wekker want er stond een wandeling van ongeveer acht uur te wachten over een vulkaan.
Hier ben ik aan begonnen, maar na 35 minuten wandelen heb ik helaas op moeten geven want ik was compleet buiten adem doordat het zo
Stijl en met trappen was. Ik ben terug gelopen naar het startpunt en daar ben ik opgehaald. Hierna naar de hostel gebracht waar iedereen die niet ging wandelen al was en in de jacuzzi gegaan. Nu de rest van de dag ook weer relaxen en morgen in de bus naar Wellington. Vanaf hier ga ik donderdag de overtocht naar het Zuider eiland maken.

Bye

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josine

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 9641

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 28 April 2015

Mijn reis down under

Landen bezocht: